середа22 січня 2025
newspn.in.ua

Англійський майстер дощових гонок: історія Дженсона Баттона.

19 січня святкує свій день народження Дженсон Баттон. Британський гонщик запам'ятався в історії Формули-1, насамперед, як чемпіон сезону 2009 року, а також як видатний майстер гонок за дощових умов.
Английский мастер дождевых гонок: история Дженсона Баттона.

Ранні роки

19 січня 1980 року в родині Джона Баттона та Сімони Лайонс, які проживали в невеличкому містечку Фрум, з'явився на світ син – Дженсон. Він став четвертою дитиною в сім'ї, проте першим і єдиним хлопчиком. Захоплення гонками у нашого героя зародилося завдяки батькові, який брав участь у ралі-кросі і носив прізвисько "Колорадський жук".

Батько всіляко підтримував прагнення молодшого Баттона продовжити гоночну традицію. У той же час, мати тривалий час виступала проти, стверджуючи, що це занадто небезпечне заняття.

Незважаючи на ці "протести", у віці восьми років Дженсон вперше сів за кермо картингу і почав участь у змаганнях. У 1991 році він здобув свою першу значну нагороду – титул чемпіона Британії в категорії кадетів, а в 1997 році завоював престижний титул чемпіона Європи з картингу, що привернуло увагу гоночних команд.

Перехід до "великого автоспорту" відбувся в 1998 році, коли Баттон почав виступати у Формулі-Форд, де досяг значних успіхів. Він не лише виграв чемпіонат Великобританії, але й завоював престижний трофей Formula Ford Festival, що дало йому можливість провести тести боліду Формули-1 команди Макларен.

Наступний рік Дженсон провів у британській Формулі-3, де зайняв третє місце. Цей результат знову привернув увагу "високих" команд автоспорту.

У 2000 році Дженсон дебютував у Формулі-1, виступаючи за команду Вільямс. До переходу в "королівські перегони" британець підійшов серйозно, навіть розірвав стосунки зі своєю дівчиною, оскільки вважав, що вона відволікає його від автоспорту.

Цікавий факт: У 2001 році на екрани вийшов фільм "Гонщик". Хоча події фільму відбуваються в американській серії ChampCar, багато елементів сюжету було запозичено з Формули-1 кінця 90-х. Прототипом одного з головних персонажів Джиммі Блая став Дженсон Баттон, який на той час вже встиг стати зіркою гонок у Великій Британії.

Williams, 2000

У своїх дебютних перегонах на Гран-прі Австралії, незважаючи на старт з 21-ї позиції, Дженсон мав всі шанси заробити очки. Проте поломка двигуна за 12 кіл до фінішу змусила його зійти з дистанції.

0
Перший Гран-прі Дженсона Баттона
Getty Images

Однак початок гонки справив велике враження на багатьох. Наступний етап приніс перший заліковий бал.

Загалом ніхто не покладав великих сподівань на сезон. Лідери сезону (Макларен та Феррарі) були далеко попереду. А десь у тіні битви Шумахера та Гаккінена проходила боротьба другого ешелону за третє місце в Кубку конструкторів і п’яте в особистому заліку.

Вільямс лише починав вибиратися з кризи, яка почалася два роки тому через низку факторів, головним з яких був відхід Едріана Ньюї з команди.

Найкращим результатом Дженсона у сезоні стало 4 місце в Німеччині. Звичайно, всю славу з того етапу отримав Рубенс Барікелло, який здобув свою першу перемогу, стартуючи з 18-ї позиції. А на фоні цього залишився непоміченим ще один подвиг: Баттон, який почав гонку останнім, на автомобілі "другого ешелону" здійснив прорив на мокрій трасі, ставши "найкращим серед інших".

Вже тоді проявилося вміння нашого героя ухвалювати розумні рішення в умовах мінливої погоди, що згодом стало його візитівкою.

Протягом року британець лише 6 разів фінішував у топ-6. Нагадую, тоді очки нараховувалися за системою 10-6-4-3-2-1. Таким чином, Дженсон набрав 12 очок. Це було вдвічі менше, ніж у його напарника – Ральфа Шумахера (молодшого брата "Червоного Барона"). У підсумковому протоколі це була восьма позиція. А Вільямс зайняв третє місце в командному заліку.

"Залізний Френк" завжди славився дуже жорстким ставленням до своїх гонщиків. Чого варте лише звільнення Найджела Менселла одразу після того, як той став чемпіоном у домінуючому стилі. Куди менш відомі пілоти із ще більшою легкістю залишалися "на морозі".

Проте історія Баттона була іншою – його взяли до команди лише на один сезон.

Benetton-Renault, 2001-2002

Хороші результати у 2001 році дозволили нашому герою вести переговори з кількома командами. Багато хто бажав отримати талановитого пілота.

Дженсон обрав команду Бенеттон, яка була викуплена концерном Рено. А до керівництва повернувся "злий геній" Флавіо Бріаторе.

Варто зазначити, що на батьківщині у Великій Британії Баттон завжди був на перших шпальтах преси. Його постійно вихваляли, називаючи майбутнім чемпіоном. І поступово він піддався "зірковій хворобі".

Якщо півтора роки тому він розірвав стосунки заради кар'єри гонщика, то тепер проводив занадто багато часу зі своєю новою дівчиною – співачкою Луїзою Гріффітс.

3
Дженсон Баттон та його дівчина - Луїза Гріффітс. Захід Laureus Night of Sport & Film у Монако.
Getty Images

Нашого героя регулярно бачили в елітних клубах по всій Європі, а також він постійно з'являвся на обкладинках світських журналів, що негативно впливало на його репутацію.</